vrijdag 29 december 2006

Spanking the Monkey


Spanking the Monkey (1994)

Hoe komt schrijver/regisseur David O. Russel ineens bij het prachtig filosofische I Heart Huckabees? Na het zien van Spanking the Monkey weet je het. Een tragikomische indiefilm over incest en masturberen? Dat en meer. Ik heb bewust de standaard poster van de film niet geplaatst omdat dat een stereotype jaren 90 poster is. Jeweet wel, hoofdpersonage in stoere pose, ongeacht wat voor film het is.


Raymond komt een weekendje thuis voordat hij op stage gaat in een ziekenhuis. Als zijn vader hem ophaalt vertelt hij hem tussen neus en lippen door dat hij in plaats van stage een maand voor zijn moeder gaat zorgen, die gevallen is en haar been heeft gebroken. Vader gaat zelf op zakenreis. Dan zijn er ook nog de hond die hem iedere keer als hij wil masturberen onderbreekt en een net iets te jonge scharrel die maar niet weet was ze wil. (Carla Gallo, uit Undeclared) Zelfs zijn hometownvrienden vinden hem eigenlijk maar een sukkel die hun stoneravondjes bederft.
Vreemd verhaal? Jazeker, vooral nadat hij met zijn moeder naar bed gaat. Wat? Ja. Maar Spanking the Monkey biedt ook een interessant portret van seksualiteit en onderdrukte gevoelens van een jongen in een gezin dat behoorlijk wat issues heeft.

2 opmerkingen:

Chris zei

Zo'n review wekt wel gemengde gevoelens op; het klinkt interessant (wel wat veel informatie!), maar ook vreemd.

Als je hem nog hebt liggen wil ik hem wel eens kijken. Ik kan deze het beste kijken voor 'i heart huckabees'?

gorillatech zei

Ach Chris, deze film was in zijn marketingcampagne ook open over de incestfactor, dus ik zie het niet als spoiler, meer als een van de verkoopspunten van de film. Bovendien zegt het nog weinig over de werkelijke aanpak van het onderwerp door de film. Ik ben misschien wel best progressief in spoilers.
Ik ben in ieder geval wel overtuigd dat ik zoiets moet melden als ik mensen probeer te overtuigen om de film te kijken.

Hij heeft niet echt binding met I Heart Huckabees, maar het is wel leuk om deze vooraf te zien, om voor jezelf te bedenken waar de regisseur in is gegroeid. Komt goed, ik zorg dat je hem te zien krijgt :)