woensdag 3 januari 2007

Filmjaarlijst 2006

Ik weet het ik ben laat. Maar het valt niet mee om zo'n lijst te maken. Zelfs over een onderwerp waarvan ik zoveel weet als film. In deze lijst alleen maar films die ook echt in 2006 gereleased werden, vandaar dat voor sommige lezers misschien films ontbreken. Niet mijn schuld, maar de schuld van de Nederlandse bioscopen die er nodeloos lang over doen om sommige films uit te brengen. En dan, de lijst....


1. Silent Hill Als er een film is die onterecht is afgekraakt het afgelopen jaar is het Silent Hill wel. Ik probeer te snappen waarom, maar de recensies zijn dermate negatief en nietszeggend dat ik er totaal geen hoogte van krijg. De abstractie en subtiliteit die de film zo perfect overneemt uit de games worden foutief gezien als een wankelend standaard gameverfilming plot. Misschien verwachtten de recensenten wel een recht toe recht aan horror en niet de psychologische en mythologiserende nuances van Silent Hill. In een wat zwakker filmjaar is deze film voor mij, naast de beste gameverfilming tot nu toe, ook de beste film van 2006, omdat hij zo geweldig vertaalt wat mij en vele anderen zo aantrekt tot de games. Een film die menig arthouseregisseur niet zou misstaan.


2. Marie Antoinette Nog zo eentje die het aanvankelijk te verduren kreeg van de pers op Cannes en er nu nog een belachelijk lage score op na houdt op imdb. Dit in tegenstelling tot de andere films van Sofia Coppola, die ik dan weer enigzins overschat vind. Wat is dan juist de kracht van deze film? Die zit hem vooral in de weergave van Marie Antoinette als een gewoon meisje, niet larger than life. Een gewoon meisje met haar zwakheden en die op tegenslag reageert met feesten. Jason Schwartzman als impotente Louis XVI is ook hard op weg om een solide karakteracteur te worden van het kaliber Steve Buscemi, Phillip SeymourHoffman en William H. Macy. De pracht en decadentie van Versailles wordt geniaal naar voren gebracht met een progressieve soundtrack die zowel Aphex Twin als The Cure bevat.


3. V for Vendetta Eindelijk een goede Alan Moore verfilming! De focus is alleen iets verplaatst. In Hollywood is een toekomstbeeld uit het verleden blijkbaar te verwarrend, dus ze hebben het tijdsbestek maar veranderd. Ook jammerlijk ontbreekt de obsesieve relatie tussen de dictator en zijn supercomputer, maar de boodschap van dit Alan Moore meesterwerk komt luid en duidelijk aan in precies het juiste tijdperk. Terrorisme tegenover een verachtelijk regime in in ons tijdperk waarin mensen ons willen doen geloven dat alle vormen van terrorisme verachtelijk zijn. Dat doet je nadenken in hoeverre andere problemen uit de gure jaren tachtig nu ook van toepassing zijn. Kom maar op met die Watchmen verfilming!


4. A Scanner Darkly Richard Linklater doet het weer, een geweldige gerotoscopede film. Ditmaal met een subtiele filosofisch thema, maar nochthans met een wijsgerig tintje. Deze adaptatie van cult sci-fi auteur Phillip K. Dick (direct of indirect verantwoordelijk voor veel bekende sci-fi's) heeft werkelijk alles: spionage, sci-fi, drugs die perceptie veranderen enz. Bekende elementen uit Linklater's cariëre samengevoegd in een film die zich hiervoor leent. Prachtig!


5. Clerks 2 Het ondenkbare is gelukt. Kevin Smith heeft zijn debuut overtroffen. Wat? De film waar de meeste mensen het over eens zijn dat het zijn beste is overtroffen? (Persoonlijk vond ik Chasing Amy tot voor kort het beste) Juist omdat Clerks 2 alle elementen uit Clerks bevat én op een slimme manier daarop reflecteert overtreft dit tweede deel zijn voorganger.

6. Little Miss Sunshine De indiefilm van 2006. Dysfunctionele familie slaat de handen ineen, of doet tenminste een poging tot. Het is fijn om te zien dat Steve Carell ook goede rollen kan spelen/ De charme van Little Miss zit hem in de kleine dingetjes. Hoe ze de bus waarin ze rondreizen steeds in vliegende start moeten houden bijvoorbeeld. Daarnaast is de film ook gezegend met een van de beste eindes ooit.

7. Little Children Het lijkt wel of iemand een script van Todd Solondz heeft gestolen, er de scherpe kantjes af heeft gesneden en de brute eerlijkheid tegenover de karakters heeft behouden. Verschillende leden in een buurt voelen zich niet om hun gemak als een zedendeliquent in de buurt van het speelpark van hun kinderen komt wonen. Een van de sterke kanten van Little Children is de droge narrator stem die diep innige informatie over de karakters achteloos vertelt. Helaas is deze maar sporadisch aanwezig, maar dat neemt niet weg dat Little Children een interessante karakterstudie is in ensemblevorm.

8. Slither Zelfbewust, satirische retro horrorfilm. Verwijst hevig naar o.a. The Thing en The Blob.

9. Pirates of the Caribbean 2 Zeer amusante film, die je eigenlijk moet nemen zoals hij is en niet teveel achter moet zoeken. Johnny Depp kan alles.

10. Zwartboek Degelijke oorlogsfilm met als een van de weinige minpunten het overmatige Nederlandse gebruik van naakt. Zoveel is nou ook weer niet nodig, de jaren zeventig zijn al een tijdje voorbij. Verder kon het arsenaal aan Nederlandse soapsterretjes aardig acteren alsof ze kunnen acteren.

Belangrijk voor zo'n lijst is ook wat ik niet heb gezien van 2006 en waarvan ik verwacht dat het nog eventueel kans heeft: The Departed, Babel, Bobby, The Prestige, Blood Diamond, Letters from Iwo Jima, Flags of Our Fathers, Superman Returns, Stranger Than Fiction, The Last King of Schotland, Inland Empire, Rang de Basanti, Volver, Venus, Science of Sleep, The Fountain, The Good Shephard, Children of Men, Leben der Anderen.

Grote tegenvaller van het jaar: Pan's Labyrinth.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

nee, ik vind scanner darkly wel leuk, maar geen top 10 plaats waardig, maar wie ben ik om dat te zeggen, ik ben toch zo'n mediahoer die alleen met de mainstream meegaat. maar silent hill was echt een topfilm! De sfeer was zo rauw eng.

gr Sven

Tim zei

Hmm, ik moet even een correctie doorvoeren op je commentaar bij Zwartboek! Er zitten geen soapsterretjes in de film. Ik denk zelfs dat Halina van Reijn (schrijf je dat zo) daar niet eens mee geassocieerd wil worden. Ik vind het acteerwerk van erg hoog niveau evenals de setting en sfeer. Deze had bij mij misschien wat hoger gestaan.

Tim

Marijn zei

Laatst Das Leben der Anderen gezien: behoorlijk indrukwekkend. Denk dat 'ie ook wel kans maakt op een plekje in je top 10; meer dan Pirates 2 iig.

Marijke zei

Sorry Tim, geen soapsterretjes in Zwartboek?! Kijk even naar onderstaand lijstje van Zwartboekacteurs:

- Dolf de Vries (Ed uit Onderweg naar morgen)
- Johnny de Mol (Sylvester uit gt/st)
- Rixt Leddy (Dian uit gt/st)
- Seth Kamphuijs (ticho in onderweg naar morgen)
- Hugo Metsers (ik weet niet meer hoe hij heette, maar hij speelde de broer van Ludo in gt/st)
- Susan Visser (Nou ja, zij speelt in Gooische vrouwen, niet helemaal een soap dus)

gorillatech zei

Kijk het probleem met de Nederlandse acteurspoel is dat het merendeel afkomstig is uit soaps. En ik hoef jullie niet te vertellen dat de acteerlat daar niet bijster hoog ligt.

Dat en het feit dat mensen als regisseur Johan Nijenhuis van mening is dat arthousefilms allemaal manieren zijn om geld te verdienen. (in tegenstelling tot zijn eigen oppervlakkige films natuurlijk) zorgen voor het huidige erbarmelijke klimaat in de Nederlandse films. En ja, soms zit er een uitzondering bij die de regel bevestigt.

Marijn, ben het met je eens dat Pirates niet echt op een persoonlijk top 10 lijstje thuishoort, maar gezien het geringe aanbod en het feit dat het een solide vermaakfilm was die perfect deed wat hij moest doen kon het even niet anders.

Chris zei

Zeker een lijst waar je over hebt nagedacht, jammer dat ik er weinig over kan zeggen, aangezien ik alleen V en PotC2 heb gezien. V was zeker indrukwekkend, PotC2 is een film die niet in zo'n lijst thuis lijkt te horen; hij is goed, maar standaard, gemaakt, niet gegroeid, als ik dat mag zeggen.

Ik zal ook eens enkele van deze titels bekijken.

Marijn zei

Of je nou met een rol in een B-film begint of als soapacteur, dat maakt volgens mij niet uit. Je moet als acteur toch érgens beginnen en dat kun je het beste onderaan de acteerladder doen; de soapwereld dus. Ik vind het daarom een beetje zwak om de film daarop af te rekenen.

Maar goed, ik heb in mijn leven nog nooit één Nederlandse soap gezien en ook Zwartboek staat nog op mijn To See-lijstje, dus misschien moet ik mijn oordeel een tijdje uitstellen.

Overigens: de filmkraker van 2007 wordt uiteraard Mein Führer. Hilarisch!

gorillatech zei

Oh ik kraak de film er geenszins op af, hij staat tenslotte in mn top 10 lijstje :)
Ik gaf de Nederlandse soapknullen zelfs een compliment door te zeggen dat ze goed kunnen acteren dat ze kunnen acteren.

Marijke zei

Behalve Johnny de Mol dan....

Rudeless zei

Nachtrit is wmb een betere film dan Zwartboek.