dinsdag 30 januari 2007

Welcome to the NHK


Welcome to the NHK [NHK ni youkoso] (2006)

Animéfilms zijn ondertussen redelijk geaccepteerd door Studio Ghibli, Akira en Ghost in the Shell als een medium dat in staat is tot echte bijdragen aan de samenleving. Van animéseries bestaat echter nog altijd het beeld van onzinnige actie, clichématige verhaallijnen en vrouwen met lachwekkend grote borsten. Hiervan wordt ook weinig anders verwacht, omdat gebleken is dat in westerse animatieseries ook relatief weinig karakter en plotgebaseerde producten komen. Daar is ook geen markt voor. In Japan wel. Animéseries zijn er voor veel verschillende leeftijdsgroepen en er verschijnen daarom af en toe wel series die de moeite waard zijn. Het gaat dan vaak om relatiedrama's. Welcome to the NHK biedt veel meer en weet op en bijzondere manier de lijn tussen serieus en absurd te bewandelen.


De 22-jarige Satou is gestopt met zijn opleiding en leeft al behoorlijk lang als kluizenaar in zijn apartement. Hij is een hikikomori, iemand die zich niet graag in massa's begeeft. Door deze afwijking is hij ook paranoia. Hij denkt dat alles en iedereen tegen hem samenzweert. Wanneer hij er erg slecht aan toe is beginnen zelfs zijn meubels en zijn computer tegen hem te praten. Net als bij Pee Wee's Playhouse maar de pathologische afwijking waar we Pee Wee van verdenken is bij Satou glashelder. Tot overmaat van ramp heeft hij een buurman die de hele dag hetzelfde irritante animé themesong afspeelt. 'Purururururururuuu!' Een mysterieus meisje neemt hem onder zijn hoede en probeert hem van zijn fobiën voor de maatschappij af te helpen.


NHK schept niet alleen een krachtig en grappig beeld van een vervreemd persoon maar ook van allehande andere eenzame mensen en de schemerwerelden waarin zij zich bevinden. Er wordt bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan online fantasy games en de zogenaamde otaku's; animé nerds. Dit alles wordt met serieus, maar toch met speelsheid benaderd. Ook het doorlopende plot tussen Satou en het meisje wordt nooit dweperig en blijft altijd interessant. Er worden zoveel verschillende interessante dingen behandeld dat je als kijker maar door blijft kijken, alle 24 afleveringen lang.

2 opmerkingen:

Chris zei

Ik had de eerste afleveringen al gezien, maar aangezien jij hem helemaal hebt gezien en nog volhoud dat hij goed is zal ik hem wel afkijken. Nog even de ruimte verzorgen.

Mijn mening zodra ik hem helemaal heb gezien!

Chris zei

Dit onderwerp verdient een pluim. Zonder deze topic had ik dit juweeltje van een serie vast niet gekeken. Ik heb me over de eerste afleveringen heen gezet en de serie wordt steeds beter.

Ik moet me steeds bedenken dat wat beschreven wordt eigeniljk heel ernstig is, onder de laag humor. En ik kan me ernstig goed inleven in de situatie van de hoofdrolspeler.

Ik ben bij ep14 en het is zeer sterk. Benieuwd naar het einde!