maandag 12 februari 2007

Gecancelled voor hun tijd

Het lijkt de afgelopen jaren steeds vaker voor te komen. Goede of veelbelovende series worden na hun eerste of tweede seizoen gecancelled terwijl er nog zoveel ruimte is om verder te gaan. In deze post wil ik graag een aantal series onder de aandacht brengen die zeker de moeite waard zijn om eens te kijken, maar veel te vroeg gestopt zijn.

Freaks and Geeks: Brilliant geschreven serie uit 1999 over twee groepen tieners tijdens de jaren 80. Deze heeft het een seizoen volgehouden met 18 afleveringen. Rijk aan culturele gebeurtenissen tijdens de jaren 80, rangerend van muziek en films tot politiek (Reaganomics!). De look van de serie is hevig geinspireerd door Hal Ashby's werk. Het komische talent achter de serie komt uit de cultserie Mystery Science Theater 3000.
De serie maakt zijn tijdsbeeld duidelijk door de middelbare school en het huishouden van de Weirs, zuslief Lindsey is bevriend met de Freaks en haar broertje Sam is een Geek. Hun dagelijkse problemen zijn een feest van herkenning en worden met een scherp gevoel voor humor op de hak gezet.
Het is bijzonder jammer dat Freaks and Geeks niet is voortgezet, de serie had het nog makkelijk een paar seizoenen uitgehouden. De maker van de serie Judd Apatow, maakte in 2001 nog een serie, Undeclared, over een groep mensen in een college, dat in feite een lossere Freaks and Geeks was, maar minder serieus. Deze werd wederom na een seizoen gecancelled.

Greg the Bunny: Stel je voor, een wereld waarin poppen leven. Binnen die wereld woont Greg the Bunny, een knuffelkonijn, samen met de mens Jimmy, gespeeld door Seth Green. Ze krijgen allebei een baan van Jimmy's vader, gespeeld door die irritante vader uit American Pie, Eugene Levy bij een kinderserie. Maar poppen zijn zo mogelijk nog associaler dan mensen en in de loop van de serie misdragen zij zich enorm. Ik heb gemixte gevoelens over deze serie. Ik denk wel dat hij het verdient had om wat langer te lopen want er zit veel in en het is zeker amusant. Aan de andere kant zijn Greg the Bunny en de andere poppen na het eerste en enige seizoen naar de Independent Film channel gegaan. Daar maken ze vanaf 2005 short die bekende independent en cultfilms parodieren. En Seth Green staat nu natuurlijk aan het roer van de ijzersterke stopmotion parodieserie Robot Chicken. Wat dat betreft moet ik misschien dankbaar zijn dat de originele Greg the bunny gecancelled is. Maar toch vraag ik me af, zoals bij al deze series, wat als de verder waren gegaan?

My So-Called Life: Eigenlijk is deze serie de voorganger van Freaks and Geeks, maar dan met een wat kleinere cast. Angela, een vijftienjarig meisje voert je mee door haar leven. Het is zeer boeiend en doordat het al een wat oudere serie is heeft het eigenlijk hetzelfde met de jaren 90 als Freaks and Geeks met de jaren 80 heeft. My So-Called Life is wat subtieler qua emotie en heeft een wat minder scherp gevoel voor humor, waardoor de nadruk wat meer op drama ligt. Een klein minpuntje is dat de aandacht voor Angela's ouders net iets te veel is. Soms duren hun scene's zonder Angela net te lang terwijl het gewoon heel saaie burgelijke mensen zijn. Onder Angela's vrienden bevinden zich een aantal archetypes die latere series hebben voortgezet, maar hier gelukkig nooit stereotype worden. De serie heeft het een seizoen uitgehouden en stopte omdat Claire Danes, die Angela speelde, wat met haar filmcariere wilde doen. Misschien niet zo'n goede keus, want ze heeft sindsdien weinig opmerkelijks gedaan, waarvan het redelijk The Family Stone in 2005 toch wel een van de betere was. Kwaliteitsseries zoals My So-Called Life houden het altijd te kort uit.

The Tick: Iedereen kent zo'n beetje wel de animatieserie The Tick uit 1994, gebaseerd op de minder bekende independent comics. Vrijwel onbekend is de live action serie The Tick uit 2001. Niet geheel vreemd, want de serie heeft het een volle 9 afleveringen uitgehouden. De serie is natuurlijk behoorlijk camp. Een man in een fullbody blauw tekenpak is niet bedoeld om serieus te nemen en met dat in je achterhoofd kun je zeker genieten van deze serie. Een beetje op dezelfde manier waarop de camp jaren 60 serie van Batman zo leuk was. Jammergenoeg zijn twee van The Ticks medesuperhelden zijn veranderd omdat de rechten voor hen nog bij de makers van de animatieserie lagen. Patrick Warburton heeft een geweldige pompeuze stem die zich prachtig leent voor The Tick. Hij heeft dan ook voldoende werk als stemacteur bij Disney en Family Guy. Een van de interessantere afleveringen draait om het feit dat de Tick zich niets kan herinneren en geen alter ego heeft.

Bij deze vier houd ik het voorlopig. Ik moet me nog verdiepen in Wonderfalls en Life as we know it. Misschien dat ik later hier dus nog iets over schrijf. Ik wacht ook nog tot ik seizoen twee van Twin Peaks heb gezien voordat ik overweeg om deze ook toe te voegen. Met uitzondering van My So-Called Life, dat vooral door Danes gecancelled werd, denk ik wel een verklaring te hebben voor het cancellen van zoveel goede series. Network executives hebben meestal een beeld van wat een succesvolle serie moet hebben, gebaseerd op wat al loopt of bepaalde onderzoeken. Wanneer zij een serie onder ogen krijgen die eruit springt zijn ze geneigd die in een tijdslot te plaatsen wanneer vrij weinig mensen televisie kijken. Op die manier krijgt de serie weinig kans. En dat is jammer.

1 opmerking:

Marijn zei

Over Family Guy gesproken: als het aan Fox had gelegen had die serie ook in dit rijtje gestaan.

Moet me toch eens gaan verdiepen in My So-Called Life, maar niet voordat ik mijn Freaks & Geeks-box nog een keer doorgewerkt heb. Daar lijkt me carnaval bijzonder geschikt voor, om 4 uur 's nachts & onder invloed van vanallesennogwat.

Overigens was Judd Apatow's carrière als filmregisseur wat minder geslaagd, met als bekendste voorbeeld het verschrikkelijke 'The 40 Year Old Virgin'.