donderdag 10 januari 2008

High School


High School (1968)

Van de vijftig films die Entertainment Weekly selecteerde als beste highschool films zijn er maar twee echte documenten van de werkelijkheid. De alom bekende Hoop Dreams en High School. Regisseur Frederick Wiseman is vooral bekend onder documentairemakers, maar heeft de afgelopen vijftig jaar een indrukwekkend corpus opgebouwd. High School, zijn tweede werk, is een document over de relatie tussen leerlingen en leraren op een Amerikaanse middelbare school in de jaren zestig. Dat maakt het een tijdscapsule uit een inspirerende tijd, met Simon & Garfunkle en Otis Redding in de soundtrack. Wiseman onthoudt zich van naratie, maar is wel van de mening dat je als documentairemaker fundamenteel niet objectief kunt zijn. Logisch ook, waar in een microcosmos van de middelbare school, dan wel in de echte wereld, kun je een objectieve waarheid vinden?


Wiseman was zijn tijd daarmee ver vooruit zo boeien zijn films nog steeds. Een oplettende kijker ziet zelfs spottende humor ten koste van de authoriteitsfiguren voorbij komen. In een scene waar een gynacoloog moraliserend seksueel advies geeft, zoomt Wiseman in op de kundige vinger van de man.
Iedereen die de middelbare school heeft mogen meemaken zal de onderdrukkende houding van de leraren herkennen. Dat is misschien af en toe nodig om de leerlingen in de hand te houden, maar gaat te vaak ten koste van de mening en autonomie van ontluikende volwassenen. 'Be a man. Take some responsibility!', luidt het advies van een herkenbare lerarenbeul op een leerling die ten onrechte is bestraft. 'I'm not trying to be an individual, honest.', zegt een meisje dat die net een paar centimeter te lange rok aan heeft. Hoewel het dominante, bijna fascistische karakter van de leraren duidelijk naar voren komt, geeft High School ook signalen waardoor we de hoop niet verliezen: de jonge lerares die het anders wil doen, de leerlingen die bij elkaar komen om te bespreken waar het aan scheelt op school.


Wiseman pioniert door onze aandacht op details te vestigen met zooms op monden en ogen. Zijn camera was uitgerust met een spiegel zodat hij mensen kon filmen zonder dat hun gedrag werd beïnvloed door de op hun gerichtte lens.

1 opmerking:

CresceNet zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.